29. 05. 2018

25. 02. 2009 Rano se prochazime mesteckem Luang Namtha, na nadrazi zjistujeme odjezdy autobusu do Muang Sing, jdeme na trznici, ale predevsim prchame na internet, abychom aktualizovali blog. Ve dve hodiny odjizdime do Muang Sing. Cesta je v pohode, akorat jedna zvracejici holcicka primo pred nami. Za necele dve hodiny vystupujeme v Muang Sing. Mala prasna vesnicka v rovine mezi horami s par hotylky a restauracemi. Ubytovavame se v drevenem "kolonialnim" hotylku za 40000 Kipu. Cestou do Muang Sing potkavame dve Nemky, ktere by rady sly na trek. A tak se domlouvame a jeste se k nam pridava Rakusak Josef. V kancelari specialujizici se na treky zjistujeme informace a rozhodujeme se pro 3 denni trek. Bude nas pet (my dva, Helene 21, Sabine 24 a Josef 67!?) , kazdy platime 550000 Kipu. Jupi! Vzhledem k nedostatku hotovosti a absenci bankomatu si od nemeckych holek pujcujeme pul milionu.

26. 02. 2009 Prvni den treku. Tuk tuk nas odvazi kousek za vesnici Muang Sing. Kazdy mame bagl, vody, spacak, jsou s nami dva nosici, kteri nesou jidlo a stany. Vetsinu cesty slapeme do kopce a porad nahoru s malymi prestavkami na piti a jednou prestavkou na obed - lepkava ryze (sticky rice), vajecna omeleta, maso a zelenina. Vse baleno v bananovych listech. A zase do kopce. Kolem ctvrte odpoledne schazime na mýtinu k chalupe pasacku buffalu. Je to nadhera, v horach, ticho, buffalove valici se v bahne. Umyvame se u pramene, ktery tece z hor, zapada slunce a Laosane pro nas vari veceri - opet lepkava ryze, vajecna omeleta, maso. Jeste pred veceri stavime stanyUlehamehodne brzy, je tma a kopec nam dal taky zabrat. Ptame se naseho pruvodce Oun Khama, co delaji cele dny ti pasacci. Rika, ze nic, "staraji" se o buffala a "kdyz maji cas", tak pletou kosiky, jdou pro drevo... Proste ve skutecnosti se tam vali, huli a nedelaji nic. Tri velke bambusove dymky odpocivali v rohu :-)

27. 02. 2009 Noc byla moc prijemna, nekomu se sice na tvrdem dobre nespalo, ale zima nebyla, stan stal na rovine, buffalove nas neudupali... Rano balime stany, snidame v buffalo pribytku bagety s kondenzovanym mlikem a vyrazime opet na cestu. Prvne do kopce a pak dlouho z kopce, dzungli i nedzungli. Svacime a po nejake dobe dosestoupame do udoli k ryzovym a zeleninovym polickum. Potok protekajici udolim a zivici zdejsi policka primo vybizi, abychom do nej naskakali. Koupeme se, smyvame pot v ledove vode, a pak uz jenom pul hodky do vesnice. Zase maly vyslap a vyhled na prvni domy. Nadherna vesnicka, v horach, jen chatrce na kurich nohach, pod chatrcemi ve stinu dobytek - buffalo, prasata, slepice, taky spousta psu, kozy. Laosane vari obed, zase ryze a zelenina a neco hodne palivyho. Je hlad, ji se, co je. Ve vesnici zije kmen Akha. Je to jako z nejakeho dokumentu z televize. Domorodci si tu ziji kazdodenni zivot, spi, delaji ohen, vari, staraji se o deti. Typicke domorodky s odhalenymi prsy, kojici deti, starajici se o dobytek. Chvili si tu pripadam divne, pak si ale zvykam, oni se na nas usmivaji, deti dovadeji. Je to opravdu jako z jine planety. Mistni se od pruvodce dovidaji, ze holky jsou budouci lekarky. Po chvili prichazi jeden a povida, ze v dome naproti maji nemocnou zenu. Pred 33 dny ji na nohu spadl strom a zena ma ted teplotu a noha ji zcernala. Druhy prinesl asi trilete dite, ktere melo po celem tele cernou vyrazku. To bylo docela silne kafe. Nebyl to prijemny pohled a to si clovek uvedomi, jak jiny a na jinych hodnotach je postaveny zivot techto lidi. Holky dlouho vysvetlovaly, ze neni v jejich silach jim jakkoli pomoci. Musi k doktorovi. Jenze doktor je daleko a o penezich za nej ani nemluve. Noc travime primo u mistnich doma, ohen hori primo v dome (kominy neznaji), babky predou nebo tkaji latku, deti spi, vsude je ticho, jen prasata sem tam zakvici a psi zastekaji. Klid a pohoda.

Foto - Lenka nasla v batohu casopis Koktejl. Hotove pozdvizeni
Foto - skola, ve skole
Foto - zapad slunce nad vesnici
Foto - posvatna brana nad vesnici. Nemeli jsme se ji dotykat. Mistni maji sveho boha a samana (animism)

28. 02. 2009 v 5.30 nas probouzi bubnovani, jehoz smysl nam zustava ukryt poslednimi zbytky tmy. Vstavame s domacimi v sest hodin, ohen jiz plapola, breci deti. Vari se snidane, cela vesnice se pomalu probouzi. Po snidani balime bagly a vydavame se na nasi zpatecni cestu. Je opet narocnejsi, nahoru a dolu a zase nahoru a dolu. Po poledni obedvame v lese a po dalsi asi hodine a pul prichazime do vesnice. Konec cesty, vsichni jsme to zvladli, nikdo po ceste nezahynul, nikdo se nezranil, vsichni dosli, vsichni jsou zpoceni, spinavi, zapraseni, postipani a smrdime jako cunata. Tuk tuk nas z vesnice odvazi do Muang Sing, naseho startovniho mista. Nas pet se sklada na tringelt pro pruvodce a nosice. Byli to opravdu suprovi kluci. Az mi je trochu lito, ze uz to vse konci a ze odsud odjizdime. Laos ve me zanechal hluboky zazitek. Uz ted vim, ze se sem jednou vratim. Jenom doufam, ze to tady bude jeste takove nedotcene jako ted.
Prijizdime do Muang Sing, vysedame pred kancelari, ktera pro nas usporadala trek, bereme si sve veci a u cesty uz na nas ceka minibus, ktery nas odveze do Luang Namtha. Musime tam jet, protoze nam dosly penize a tam je bankomat, kde muzeme vybrat a vratit vypujcene penize. A tak odjizdime i s Nemkami do Luang Namtha. Mame docela stesti, ze tu muzeme vybrat. Ale stesti v uvozovkach. Kdyz vlozime nasi kartu, bankomat stavkuje, pise, ze probiha udrzba a at to zkusime pozdeji. Je to v pytli. Musime vratit pujcene penize a nemame za co spat. V bance nam rikaji, ze to bude fungovat zitra, mozna pozitri. A tak nam Nemky vraceji thajske bathy, ktere jsme jim dali do zastavy. Menime je na laoske kipy a holky nam holt musi verit. Je to neprijemna situace. Vubec se nam nechce zustavat na miste, kde neni co delat. Ubytovavame se, sprchujeme se (jaky balzam po trech dnech), pereme pradlo (takova cernota!) a vyrazime na jidlo. Zkousime jeste jednou automat. My jsme ale deti stesteny. Penizky vyjizdeji a my se radujeme, mame kde spat, mame co jist i dluh muzeme vratit. Super! A je to zase zkusenost pro priste.

Články

05. 01. 2009 - Sbaleno

Překulily se svátky a datum odletu nám dýchá na záda. Veškerá možná očkování jsm ...

10. 01. 2009 - Delhi

V patek 9. 1. se sesly nase cesty na Londynskem letisti Gatwick. Presne podle p ...

13. 01. 2009 - Agra - Taj Mahal

Rano se probouzime, resp. nas budi hotelier, ze se musime zapsat, je sest rano, ...

16. 01. 2009 - Jaipur

16. 01. 2009 rano vstavame v 5.00. Balime a verime, ze ze vcerejsiho vecera ...

18. 01. 2009 - Jaipur to Pushkar

18.01.2009 vstavame, balime a vyrazime dal. Na recepci doplacime jednu noc a ...

20. 01. 2009 - Ajanta, Ellora

20. 01. 2009 rano snidame, naposledy v nasem suprovem hotylku. Balime a vyrazime ...

24. 01. 2009 - Kerala

24.01.2009 o pul osme rano prijizdime do Bombaje. Bereme taxika na letiste - v ...

29. 01. 2009 - Trek z Top Station

29. 01. 2009 v 8.00 rano jedeme busem na Top Station, davame caj v mistni boude, ...

01. 02. 2009 - Kumily

01. 02. 2009 Snidame na verande, pereme pradlo a vyrazime do prirodni rezervace ...

03. 02. 2009 - Varkala

03. 02. 2009 vstavame brzy, je to mor, v 5.50 chytame bus do Kottayam. 3.5 ...

09. 02. 2009 - Pondicherry, Mamallapuram

09. 02. 2009 v 5.30 rano vystupujeme ve Villupuram a autobusem jedeme do ...

15. 02. 2009 - Thajsko, Laos Vientiane

15. 02. 2009 15 minut po pulnoci startuje z letiste Chennai nase letadlo do B ...

20. 02. 2009 - Laos - Luang Prabang, Nong Khiaw, Muang Ngoi

20.02.2009 rano v 5 hodin prijizdime do Luang Prabang. Jizda byla opravdu dost ...

25. 02. 2009 - Luang Namtha, Muang Sing - Trek

01. 03. 2009 - severni Thajsko

01. 03. 2009 Vstavame hodne brzy, vydavame se na nadrazi zjistit bus do Xouei ...

19. 03. 2009 - jizni Thajsko - pokracovani

19. 03. 2009 Dopoledne relaxujeme, na obed vyrazime do Thong Saly, na nas ...

25. 03. 2009 Severozapadni Indie

25. 03. 2009 ... a nechci se probudit. Ale Lenko, nemuzes byt takova mekkota. ...

29. 03. 2009 Indie - Dharamsala, Rishikesh

29. 03. 2009 Dnesni den budeme travit na ceste, to je vic nez jasne. Nejprve se ...

09. 04. 2009 Nepal - Kathmandu, Pokhara

09. 04. 2009 Kolem poledne opoustime Rishikesh a sbernym tuk tukem jedeme do ...

15. 04. 2009 - Trek Annapurna Sanctuary 1

15. 04. 2009 Brzy vstavame, dobalujeme, snidame, nepotrebne veci pro trek ...

15. 04. 2009 - Trek Annapurna Sanctuary 2

22. 04. 2009 Vstavam ve 4.00, abych se sla podivat na hvezdy. Je to uzasne, jako ...

25. 04. - 05. 05.2009 Nepal Pokhara rafty zpět do Kathmandu

25. 04. 2009 Naprosto odpocinkovy den. Je to potreba po tak intenzivnim zazitku. ...

06. 05 - 20. 05. 2009 Darjeeling, trek v Sikkimu

06. 05. 2009 Poslednich par hodin v Kathmandu. Balime batohy, zda se mi, ze uz ...

21. 05. 2009 - Bodghaya

21. 05. 2009 Dopoledne jeste zaridit par veci, na internet, posledni setkani s ...

27. 05. 2009 - Varanasi

27. 05. 2009 Vstavame pred patou a tuk tukem jedeme do Gayi. Domnivame se, ze ...

31. 05. 2009 - Malajsie - Kuala Lumpur

31. 05. 2009 Vse, co jsme ve Varanasi chteli videt, bylo spatreno, ted uz v ...

05. 06. 2009 - Malajsie - vychod poloostrova

05. 06. 2009 V 8.30 odjizdime luxusnim klimatizovanym autobusem z Kuala Lumpur. ...

17.06.2009 - Malajsie - Borneo

17.06.2009 Mraziva noc. Takto preklimatizovana jsem jiz dlouho nebyla. V 5.00 r ...

25.06.2009 - Singapore

25.06.2009 Nektere dny se vubec nic nedeje, a tak neni o cem psat. To je presne ...

30.06.2009 - Indonesie - Bukit Lawang, Sopky Berastagi, Lake Toba

30.06.2009 Nas posledni den v Malajsii. Zbyva jen dodelat blog, nakoupit par ...

10.07.2009 - Indonesie - Lake Toba, Bromo Tengger Semeru National Park

10.07.2009 Pujcili jsme si motorku a jedeme se pojet kolem ostrova. Ve ...

16.07.2009 - Indonesie - Bali

16.07.2009 Cesta je dost bojova, nejak se nemuzeme usadlit a vzadu je neustaly ...