01. 06. 2018

09. 04. 2009 Kolem poledne opoustime Rishikesh a sbernym tuk tukem jedeme do Haridwaru. Jizda poradneho indickeho stylu s mottem: Narvi se, kdo muzes. A tak celou cestu sedim na Petove kline, vlaju sem a tam a na kazdem hrbolu se boucham do hlavy o strop tuk tuku. V Haridwaru mijime davy Indu kolem posvatne Gangy a take velkou sochu Shivy. Prijizdime na nadrazi, odkud odjizdeji autobusy do Banbasy - prihranicniho mestecka u nepalskych hranic. Jsou 2 hodiny odpoledne a my objevujeme nas bus. Je jiz pristaven a prvni Nepalci a Indove si zabiraji mista. My jsme meli docela stesti, ze jsme sem prijeli tak brzy. Obsazujeme si sedadla a cekame. Odjezd autobusu je az v 19.00. Vychutnavame si odpoledni siestu na zaprasenem hlucnem nadrazi vedle hromad odpadku. Ctu si a snazim se nemyslet na to, jakou rachotinou pojedeme 11 hodin do Banbasy. Je to zase jeden z tech hardcore autobusu a stava se jeste brutalnejsi, kdyz se naplni. Je temer plny Nepalcu a krome jedne rodiny se dvema detmi na prednim sedadle jsou to sami chlapi. Peta mi rika, ze by to normalne zensky nedali a ze me pry v konecne stanici vymetou z autobusu smetackem. Tak mu pekne dekuju a nezvladatelne se na to tesim. Atmosfera v buse je uzasna. Nepalec pred nami si cte nejake modlitby a nonstop brumla, ostatni Nepalci se hlasite bavi, vykrikuji, smeji se, vsichni bez jakychkoli zabran kouri, muzika hraje na plne pecky. Asi o pul jedne hudba uticha a my si naivne myslime, ze je tedy cas jit spat. Z polospanku me ponekud v soku probouzi hudba opet na plne pecky. Nepalci jsou opravdu nejaci zivelni, al tak si holt spanek musim nechat na jindy.
Foto - jidelna u nadrazikuchynka v jine jidelne
Foto - Zebrak. S usmevem a s natazenou rukou. Dal jsem mu mandarinku. Zatimco jini zebraci, kdyz dostali jidlo byli znacne neprijemni a chteli penize, tomuto se usmev jeste vice rozzaril. Tak jsem pridal i nejakou tu rupii. Sympatak.
Foto - Prodavac salatu. Na miste vse jednou rukou umichal a naserviroval. Vynikajici zalezitost.

Po 13 hodinach nas autobus dovazi do Banbasy, uf. Ale je to dobre, jsem ve stavu, kdy smetacek a lopatka nebyly potreba. Zapotrebi byl jen zachod a to velice rychle. Husty zazitek, ktery ani nechci popisovat, ten si necham k letnim taborovym ohnum :-) (ale az uz budou spekacky snedeny)
Foto - ranni caj je vypit

10. 04. 2009 A tak jsme vystoupili ve vesnici Banbasa na konci sveta. Ostatni Nepalci a Indove jiz na zada nahazeli vsechna bremena a pesky nekam odchazi. K hranicim je to jeste 6 km, a tak zkousime riksu, moc predrazena. Ale co je horsi. Vsichni se nam neco snazi vysvetlit o hranicich. Vydedukujeme, ze nam sdeluji, ze hranice jsou zavrene a budou se otvirat az v 5 odpoledne, coz me dost desi, protoze je 6 rano. Porad to ale stejne nechapame, nerozumime tomu duvodu, proc by zrovna dnes, kdyz jsme sem prijeli my, dva Cesi, byly hranice zavrene. A tak se pesky vydavame zjistit situaci. Po kilometru potkavame riksu, ktery nam nabizi odvoz za prijatelnou castku. Prijizdime k hranicim a nestacime zirat. Stovky Indu a Nepalcu posedavaji kolem silnice, na trave... Hranice jsou opravdu zavrene. Od kluka, ktery mluvi trochu anglicky, se dozvidame, ze jsou v Nepalu volby, coz predstavuje statni svatek, a tim padem nikdo nepracuje, nejezdi doprava. Ty jo!!! Kluk a Peta se vydavaji za uredniky zjistit situaci, jestli bychom nejakym zpusobem nemohli mit vyjimku (jsme tam totiz jedini dva turiste). Ale urednici se s nami moc nemazli. Hranice se budou otvirat az v 5 odpoledne. A tak si nachazime mistecko ve stinu, skladame batohy a cekame spolu s ostatnimi. Jsou asi 2 odpoledne, kdyz pro nas prichazi vojak v uniforme a naznacuje, ze muzeme jit. Moc to nechapeme, ale zvedame kotvy, vojak nam odemyka branu a my vstupujeme na dlouhou prehradu, obrovske vodni dilo. Sami dva, vsichni ostatni zustali za mrizi. Pripadam si jako nejaky uprchlik, vsude je tak vezvykle ticho a vse je divne. Prichazime k indickym hranicim, urednici maji pohodovy den, zrovna doobedvali. Dostavame do pasu razitka o vystupu ze zeme a jsme poslani na nepalskou stranu. Prochazime zemi nikoho, asi 1.5 km a nevime, co bude dal. Jeste nas totiz ceka jedna prekazka. Nemame totiz viza. Vchazime do Nepalu a vidime Immigration Office. Bohuzel ale zavreno. V prvni chvili si rikam, ze jsme v haji, ale najednou nas vola Nepalec a vede nas na urad zadnim vchodem domu. Asi dostal echo a cekal na nas. Je to jako zazrak. Vyplnujeme nutne papiry, platime 40 dolaru kazdy a dostavame nalepku do pasu na 30 dni. Jupi! Jeste prechazime pres jednu kontrolu (officialni hranice) a jsme v Nepalu! Hura! Jdeme pesky, nic tu totiz nejezdi, ve vesnici si davame jidlo a caj. Ceka nas jeste 6 km do Mahendra Nagaru. Zda se mi, ze se tu zastavil cas. Je doba sklizne, lide jsou na poli, kravy se potuluji po silnici, sem tam prijede nekdo na kole. Obili sklizi srpy a svazuji do snopu.To pak mlati tak, ze k sobe privazou nekolik volu a ti pak chodi dokola po sklizenem obili a svymi kopyty dostavaji zrno ze slupek. Proste bozi klid. Asi v polovine cesty poktavame riksu a ten nas odvazi do Mahendra Nagaru. Jeste se snazime zjistit, jestli nam nahodou nejede vecerni autobus do Kathmandu, ale dnes uz se tady nepremava. Neni uz sila neco resit, bereme prvni hotel, co je. Je to hnusna smradlava a spinava dira, ale co uz. Je to stejne jen na par hodin spanku. Vyrazime do centra sehnat nejaky repelent a neco do zaludku na veceri i na snidani do autobusu. Vecer, kdyz ulehame do postele, Peta neco lovi s baterkou pod posteli. Ptam se ho, co dela a on mi rika, ze prave videl svaba velkyho jako krabicka od sirek. Jsem na nej nastvana, protoze tohle mi zrovna rikat nemusel, rychle zhasinam svetlo a zaviram oci. Lepsi, kdyz clovek nekdy nevidi. V noci jdu na zachod a potkavam naseho spolubydliciho svaba. Napada me kde je hranice kde konci hmyz a zacinaji zviratka. Fakt macek. Nevim, jestli jsem videla vetsiho. Hotel je fakt humus, jsem rada, ze ve 4 rano vypadneme.

11. 04. 2009 Rano uz na nas busi a budi nas, abychom nahodou nezmeskali autobus. To by ale stejne nehrozilo. Od 3 uz nespim, vsude je strasnej randal, troubi autobusy a komari se s nami nemazli repelent nerepelent. V 5 hodin nasedame do naseho busu a vyrazime. Ceka nas 17 hodin. Zacatek je dobry, kolem poledne zastavujeme na obed, coz bylo dost prijemne. Odpoledne uz je trochu horsi. Je neskutecne vedro (sedime na slunne strane) a kluci nejak prestali delat pi pi prestavky (pi pi = na malou). Pak autobus stavi primo u cesty, chlapi to maji v pohode a me je v teto chvili uplne jedno, kolik Nepalcu uvidi muj zadek. At si to uzijou, kluci :-) Kolem pate zastavujeme a vsichni se hrnou ven i se zavazadly, pytle a vse lita dolu se strechy. Zda se mi divne, ze bychom uz byli v Kathmandu. A taky nejsme. Jenom presedame do jineho autobusu. A hura dal. Ritime se dolu serpentinami a muj zaludek hlasi, ze se mu to vubec ale vubec nelibi. Pak nastesti usinam a myslim, ze i veskere telesne funkce vypovidaji sluzbu. Jednoduse receno, mam dost. Pak jeste stojime dve hodiny v nejake zacpe a konecne, po pulnoci se ocitame v ulicich Kathmandu. Je tu jeste jeden turista (poprve byl v Kathmandu pred 40 - ti lety), ktery vi a tak ho kopirujeme. Delime se s nim o taxik a jedeme do stejneho hotelu at to stoji co to stoji. A jsme tak radi! Luxusni pokoj s televizi, malym gaucem, konferencnim stolkem, dvema postelemi, nocnim stolkem, skrini, stolem a zidli, dokonce se zachodem a teplou sprchou na pokoji. Za pouhych 500 nepalskych rupii (125 Kc). Jsme jak v sedmem nebi. O takovem luxusu se mi tedy ani nezdalo.
Foto - most pres reku vybudovali spolecne Indie a Nepal
Foto - na trznici
Foto - nanuk ochladi. Valecek se nabodl na tycku a bylo to.
Foto - zapad slunce nad rekou
Foto - kralove silnic
Foto - riksa

12. 04. 2009 Z Kathmandu mam zase sok! Silene mesto, husta doprava, smog, prach, zacpane ulice, ze se ani neda projit. Masakr. Na turisty je tu vyvijen natlak vetsi nez jinde. Nic pro me.  Vyridit to nejdulezitejsi, zjistit vsechny potrebne informace, zajistit jizdenky do Pokhary a dokonce jsme si i zajistili pokoj v Pokhare s tim, ze si nas az tam dorazime vyzvednou. Trochu pohodli a jistoty vzdy potesi. Zitra uz jen vyzvednout Martinu na letisti a hura do hor. Jupi!
Foto - stanek, kde se delaji, v pare pak vari (ten velky hrnec) a prodavaji plnene tasticky Momo - typicke tibetske jidlo. Tasticky mohou byt plnene masem, zeleninou nebo bramborou. Poliji se pak cervenym palivo-slanym dipem.
Foto - doprava v uzkych ulickach oblasti Thamel v Kathmandu. Kdyz se to takhle sekne, tak i me 77 kg telo je prilis velke. Nekecam.
Foto - dvere k chramu

13. 04. 2009 A jede se pro Martinu na letiste. Nemuzu uverit, ze se potkavame tady na nepalske pude. To by me fakt ani ve snu nenapadlo. Vykladame zazitky a nemuzeme se zastavit. Pak konecne vyrazime do ulic. Martina si musi uzit Kathmandu a nadychat se trochu smogu. Po ceste si davame betel (Prodavac beteloveho poteseni ve sve kukani - kramku). Resp. chteli jsme obycejny betelovy list, ale pan nam z toho udelal narozeninovy dort. Naplacal tam uplne vsechno, co se dalo. Zabalil to a ukazoval, ze si to mame strcit do pusy. Ja jsem to tam narvala a myslela jsem, ze mi to poleze ocima i usima ven. Po chvili jsem myslela, ze se z toho poblinkam, a tak jsem to musela urychlene vyplivnout. Marta byla vetsi kalibr, ta to rovnou vsechno snedla. Peta vymekl uplne, ten si jenom kousl a pak to vyhodil :-)
Prichazime na vzhlaseny Durbar Square, na rohu v cajovne si davame caj, uzivame si ruch a chaos v kathmandskych ulicich a vydavame se zpet do nasi ctvrti Thamel. Po ceste si zajdeme na vybornou veceri do restaruace Yak. Byl to super den.
Foto - ovocny trh na Durbar Square
Foto - prodavacka obetin u chramu na D.S.
Foto - prodavac suchych ryb na D.S.
Foto - nejrychlejsi preprava zbozi v preplnenych Kathmandskych ulickach
Foto - mlekarna (jedina siroko daleko a jogurt, sic v igelitovem sacku, byl vyborny)

14. 04. 2009 Balkrishna nas doprovazi na ranni autobus. Zaplatili jsme si turisticky bus do Pokhary. Opravdu to byl nejlepsi autobus za posledni 3 mesice. Uplny luxus. Zastavili jsme na snidani a potom na obed. Vsichni turisti vesli do restaurace a za 250 rupek si mohli nabrat jidla, co chteli, obed formou bufetu. Moc se nam nechtelo platit tolik a ptali jsme se na mistni jidelnu. Haluz, byla o poschodi niz. Taktez bufet, ale s nepalskymi jidly, ne rutistickymi, za 150 rupek. Vyborny obed i kdyz fotka je trochu rozpacita :o) Ve  2 hodiny jsme dorazili do Pokhary. Meli jsme uz zamluveny hotel, takze zadny stres s hledanim bydleni. V Pokhare jsme zjistili vse potrebne, koupili  mapy, dokoupili jeste nejake obleceni, potkali jsme bandu Cechu, horolezcu, kteri se prave vratili z hor. Byli s nejakou vypravou a delali asi dost narocnou trasu. Bohuzel jim tam v horach zustal slovensky kamarad. Hory ho chtely. Smutna stranka hor. Cesi nam trochu zkazili iluze o nasem treku, ale taky dost poradili. Je to pry tak proflakle, ze tam proudi davy turistu. Vzalo mi to uplne naladu, ale v podstate se to dalo ocekavat. Kazdy chce videt Himalaje a osmitisicovky. A pokud je to takto dostupne, je jasne, ze tu bude spousta lidi. Vecer jsme sbalili batohy, ja s Martou jsme se chlamali az do jedny do noci nad skolnimi vzpominkami :-)
(Poznamka: Trek ukazal, ze Cesi to trochu prehnali. Zase tolik trekaru na trase nebylo a zadarmo ty uzasny vyhledy rozhodne nikdo nedostal. Kazdej tam musel dojit po svejch a to rozhodne nebyl vylet k mamince na nedelni obed :o)

Články

05. 01. 2009 - Sbaleno

Překulily se svátky a datum odletu nám dýchá na záda. Veškerá možná očkování jsm ...

10. 01. 2009 - Delhi

V patek 9. 1. se sesly nase cesty na Londynskem letisti Gatwick. Presne podle p ...

13. 01. 2009 - Agra - Taj Mahal

Rano se probouzime, resp. nas budi hotelier, ze se musime zapsat, je sest rano, ...

16. 01. 2009 - Jaipur

16. 01. 2009 rano vstavame v 5.00. Balime a verime, ze ze vcerejsiho vecera ...

18. 01. 2009 - Jaipur to Pushkar

18.01.2009 vstavame, balime a vyrazime dal. Na recepci doplacime jednu noc a ...

20. 01. 2009 - Ajanta, Ellora

20. 01. 2009 rano snidame, naposledy v nasem suprovem hotylku. Balime a vyrazime ...

24. 01. 2009 - Kerala

24.01.2009 o pul osme rano prijizdime do Bombaje. Bereme taxika na letiste - v ...

29. 01. 2009 - Trek z Top Station

29. 01. 2009 v 8.00 rano jedeme busem na Top Station, davame caj v mistni boude, ...

01. 02. 2009 - Kumily

01. 02. 2009 Snidame na verande, pereme pradlo a vyrazime do prirodni rezervace ...

03. 02. 2009 - Varkala

03. 02. 2009 vstavame brzy, je to mor, v 5.50 chytame bus do Kottayam. 3.5 ...

09. 02. 2009 - Pondicherry, Mamallapuram

09. 02. 2009 v 5.30 rano vystupujeme ve Villupuram a autobusem jedeme do ...

15. 02. 2009 - Thajsko, Laos Vientiane

15. 02. 2009 15 minut po pulnoci startuje z letiste Chennai nase letadlo do B ...

20. 02. 2009 - Laos - Luang Prabang, Nong Khiaw, Muang Ngoi

20.02.2009 rano v 5 hodin prijizdime do Luang Prabang. Jizda byla opravdu dost ...

25. 02. 2009 - Luang Namtha, Muang Sing - Trek

25. 02. 2009 Rano se prochazime mesteckem Luang Namtha, na nadrazi zjistujeme ...

01. 03. 2009 - severni Thajsko

01. 03. 2009 Vstavame hodne brzy, vydavame se na nadrazi zjistit bus do Xouei ...

19. 03. 2009 - jizni Thajsko - pokracovani

19. 03. 2009 Dopoledne relaxujeme, na obed vyrazime do Thong Saly, na nas ...

25. 03. 2009 Severozapadni Indie

25. 03. 2009 ... a nechci se probudit. Ale Lenko, nemuzes byt takova mekkota. ...

29. 03. 2009 Indie - Dharamsala, Rishikesh

29. 03. 2009 Dnesni den budeme travit na ceste, to je vic nez jasne. Nejprve se ...

09. 04. 2009 Nepal - Kathmandu, Pokhara

15. 04. 2009 - Trek Annapurna Sanctuary 1

15. 04. 2009 Brzy vstavame, dobalujeme, snidame, nepotrebne veci pro trek ...

15. 04. 2009 - Trek Annapurna Sanctuary 2

22. 04. 2009 Vstavam ve 4.00, abych se sla podivat na hvezdy. Je to uzasne, jako ...

25. 04. - 05. 05.2009 Nepal Pokhara rafty zpět do Kathmandu

25. 04. 2009 Naprosto odpocinkovy den. Je to potreba po tak intenzivnim zazitku. ...

06. 05 - 20. 05. 2009 Darjeeling, trek v Sikkimu

06. 05. 2009 Poslednich par hodin v Kathmandu. Balime batohy, zda se mi, ze uz ...

21. 05. 2009 - Bodghaya

21. 05. 2009 Dopoledne jeste zaridit par veci, na internet, posledni setkani s ...

27. 05. 2009 - Varanasi

27. 05. 2009 Vstavame pred patou a tuk tukem jedeme do Gayi. Domnivame se, ze ...

31. 05. 2009 - Malajsie - Kuala Lumpur

31. 05. 2009 Vse, co jsme ve Varanasi chteli videt, bylo spatreno, ted uz v ...

05. 06. 2009 - Malajsie - vychod poloostrova

05. 06. 2009 V 8.30 odjizdime luxusnim klimatizovanym autobusem z Kuala Lumpur. ...

17.06.2009 - Malajsie - Borneo

17.06.2009 Mraziva noc. Takto preklimatizovana jsem jiz dlouho nebyla. V 5.00 r ...

25.06.2009 - Singapore

25.06.2009 Nektere dny se vubec nic nedeje, a tak neni o cem psat. To je presne ...

30.06.2009 - Indonesie - Bukit Lawang, Sopky Berastagi, Lake Toba

30.06.2009 Nas posledni den v Malajsii. Zbyva jen dodelat blog, nakoupit par ...

10.07.2009 - Indonesie - Lake Toba, Bromo Tengger Semeru National Park

10.07.2009 Pujcili jsme si motorku a jedeme se pojet kolem ostrova. Ve ...

16.07.2009 - Indonesie - Bali

16.07.2009 Cesta je dost bojova, nejak se nemuzeme usadlit a vzadu je neustaly ...